H&M fashion by Stylomaniak.com

Temat: [O1] Zamiana gniazda przyczepki 13 pin na 7 pin
Witam.
Czy ktoś już z forumowiczów zamieniał gniazdo podłączenia przyczepki 13pinowe (oryginalne niemieckie) na gniazdo 7 pinowe. Ja właśnie tak zrobiłem tylko powstał jeden problem i dlatego się pytam. Przełożyłem tylko te kable które były potrzebne, oczywiście według schematu znalezionego w necie http://www.kablomedia.pulawy.pl/images/90-501Z.gif ale jest jeden problem z kierunkowskazami. Po prostu nie działają w przyczepie przy normalnym podłączeniu. Działają jedynie wtedy gdy kabel który jest odpowiedzialny za informację dla komputera o podłączeniu przyczepy jest podpięty do masy. Jednak po odłączeniu przyczepy ten kabelek trzeba odpinać od masy bo kierunkowskazy dostają szału i popierniczają jak szalone. Jest wyjście z sytuacji tylko nie bardzo praktyczne trzeba by zamontować na gnieżdzie jakiś wyłącznik który by ten obwód przerywał i załączało by się go tylko podczas podpinania przyczepy.
A może ma ktoś inne rozwiązanie.
Źródło: forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=9921



Temat: Podłączenie gniazda haka w poldku
Witam

Podepnę się pod temat mimo, ze chodzi o DF-a...

Wymieniłem gniazdo podłączenia elektryki do przyczepy, przy haku i niestety mam problem z podłączeniem przewodów...
Mam też schemat który pin odpowiada za co...ale teraz, który przewód w moim aucie, wychodzący na gniazdo odpowiada za który pin? Jak to sprawdzić...
Przeglądałem schemat elektryki Fiata ale tam raczej tego nie ujęli....
Można to jakoś sprawdzać w miarę jak się będzie podpinało poszczególne przewody?

Dodam, że obecnie nie posiadam żadnej przyczepy i nie mogę tego sprawdzić a gniazdo być musi, w razie czego no i jak pojadę na przegląd...bo hak mam wbity do dowodu...

Aha i jeszcze takie pytanie:
gdzie w aucie znajduje się gniazdko do podłączenia przenośnej lampki oświetlenia? Nie mam na myśli gniazda zapalniczki:)
Źródło: fsoautoklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2532


Temat: Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...
tomekk. Sprawdź w danych samochodu jaki prąd daje alternator. Większość alternatorów daje conajmniej 50A. Spokojnie to wystarczy dla dwóch akumulatorów, zwłaszcza że spadki napięcia na dość długich przewodach do akumulatora w przyczepie spowodują zmniejszenie prądu ładowania. Prąd ładowania akumulatora zależy od napięcia na jego zaciskach. Odradzam ładowania przez jakieś prowizoryczne kable - GROZI TO POŻAREM. Radzę wykonać porządną instalację do przyczepy z kabli o właściwym przekroju. Ten z masy też. Gniazda 13-pin przewidują ładowanie aku w przyczepie- mają do tego wydzielone piny. W przyczepie lub samochodzie jest potrzebny układ na przekaźniku odcinający aku przyczepy od aku samochodu na postoju. Schemat już gdzieś był na forum. Ewentualnie zastosować przekaźnik podłączony do stacyjki podłączający zasilanie do przyczepy po włączeniu zapłonu. Można też zastosować diodę ale musi to być dioda schottkiego bo zwykła prostownicza się nie bardzo nadaje. Co do czasu pracy urządzeń na aku to kartka papieru, ołowek i kalkulator. I parę wzorów np. I=P/U.

Ile kosztuje układ do odłączania aku przy spadku napięcia?
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=223


Temat: Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...

Hallo,halo
Witam wszystkich
Od niedawna jestem szczesliwym posiadaczem przyczepy Fleetwood Garland ale baruje sie z podlaczeniem gniazda 7pinowego typu 12s,jako ciagnika bede uzywalCitroena Berlingo 2,0 HDi.
Niestety nigdzie nie moge namierzyc schematu instalacji elektrycznej, a nie chce czegos "poprawic" (czyt. spieprzyc ), tym bardziej,ze przyczepa jest wyposazona w zasilacz do ladowania jej akumulatora no icala istalacje ktora zaleznie od opcji zasilana jest albo z autowego albo przyczepowego aku, gdzie sie podpiac z tym kabelkiem?
Moze ktos doradzi>?


Przyczepy zachodnie mają zasilanie wnętrza podłączone przez wtyk 7 pin w miejscu światła mgielnego tylnego. Ktoś, kto robił przegląd przyczepki do rejestracji musiał przełączyć zgodnie z naszą normą. Możesz spróbować podłączyć tak jak mam ja. Opisałem to na 12 str. tego tematu. Jast też i schemat. Działa to tylko przy włączonych swiatłach pozycyjnych, ale ponieważ jeźdimy cały rok na światłach, więc na przelotach uzyskasz całkiem dobre doładowanie akumulatora w przyczepce.
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=223


Temat: Pomoc w podłączeniu gniazda samochodu 7 pin
Witam
Co prawda jeszcze nic nie popsułem, ale zabrałem się za remont podwoia holownika, w tym haka. Fabrycznie było 13-to pinowe, ale były tak skorodowane styki, że odpuściłem sobie i postanowiłem wymienić na gniazdo 7 pin z uwagi na taką właśnie wtyczkę w przyczepie.
W sobotę zabiorę się za założenie haka i podłączenie gniazda. Jak odpinałem przewody od 13-to pinowego, to je sobie ponumerowałem bym miał łatwiej w przyszłości przy montażu.
Znam natomiast swe umiejętności elektryka (normalnie schematy mnie już kopią) i gdybym coś pokopał, czy ktoś z moich okolic mógłby mi pomóc w rozwiązaniu problemu ... np. gdyby po naciśnięciu stopu włączało mi się podgrzewanie siedzeń w holowniku
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=4418


Temat: Gniazdo 7 lub 13?

Czy jest jakiś sposób żeby przy pomocy 7 stykowego gniazda w samochodzie ładować akumulator podczas jazdy samochodem?

Można to zrobić, wykorzystując do tego pin nr 2 (jeżeli masz przyczepę sprzed 85 roku) od światła przeciwmgielnego. Wystarczy poprowadzić przewód najlepiej przez przekaźnik (schemat dostępny w temacie lodówki w tym samym dziale) i podłączyć go do pinu nr 2 a w przyczepie odpowiednio poprawić instalację. W przyczepie nowszej pozostaje albo gniazdo 13 albo dodatkowe innego typu.
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=165


Temat: zasilanie lodowki - skąd?
Witam !

Jeśli robimy sobie przerwę w jeździe to przełączamy lodówkę na gaz. 2 godziny pracy lodówki na akumulatorze samochodowym może się źle skończyć dla akumulatora. Nie widziałem schematu 13 szpilkowego gniazda gdzie kabel do lodówki byłby ciągnięty ze stałym napięciem. Co innego do oświetlenia i pompki. Wtyczka 13 szpilkowa w przyczepie powinna posiadac inny pin do lodówki i inny do oswietlenia i pomki.

Pozdrawiam
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=6224


Temat: Lodówka w przyczepie
Jeżeli nie masz w przyczepie świateł przeciwmgielnych to właśnie pin nr 2 we wtyczce 7-mio pinowej jest przeznaczony do zasilania lodówki. Z niego w przyczepie idą kable do zasilania lodówki. Na jedno radzę tylko zwrócić uwagę połączenie kabla do gniazda z kablem do tylnego PM - musi być solidne lodówka bierze ok. 8-10 A a to już spory prąd. Jednak najlepiej z akumulatora przez bezpiecznik 15A i potem przekaźnik włączany dodatkowym wyłącznikiem napięciem po stacyjce poprowadzić przewód o przekroju 2mm kwadratowych do gniazda przy haku. Odpiąć trzeba kabel z pinu 2 przychodżący z instalacji samochodu. To daje gwarancję, że nie wykończysz akumulatora na postoju bo jak wyłączysz stacyjkę przekaźnik odłączy akumulator od lodówki. Schemat do dostania.
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=163


Temat: mam 12V na baterie / jak to przerobić

nie uzyska się więcej niż 5 -10 A prądu ładowania ...

A po co mi wiekszy prad do ladowania aku ?


Tutaj znalazlem przetwornice z opcja prostownika
http://sklep.campotur.pl/...0401,321,0.html

i tak to sobie wyobrazam ze ta przetwornica bedzie wpieta razem z akumulatorem w instalacje 12V przyczepy i w przypadku gdy podlacze auto przetwornica laduje aku a gdy korzystam z pradu w przyczepie aku wspomagany przez alternator daje prad na przetwornice. Tylko nie wiem czy to sie tak da.

Albo jeszcze inna opcja. Na schemacie 13 pinowego gniazda ( http://caravaning_klub.re...wtyczka02.html) znalazlem ze piny 10 i 11 sa przewidziane do ladowania aku przyczepy. Tylko pytanie czy to ladowanie z auta ma jakies sterowanie tzn. czy nie przeladuje mi aku podczas dluzszej jazdy. No i gdy korzystam z pin 10 i 11 oznacza to ze kazde przekrecenie kluczyka w stacyjce oznacza rozpoczecie ladowania. Obawiam sie ze przy rozruchu moze mi braknac pradu (silnik 2.0l diesel) skoro jego czesc od razu ucieknie do ladowania tego z przyczepy.
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=2669


Temat: Akumulator w przyczepie

Nie ma problemu podłączenia drugiego aku. Są na forum schematy gdzi e podłączyć kabelki. Tylko trzeba mieć 13 pin i wybrać lokalizację akumulatora.

Faktycznie podłączenie równoległe akumulatorów samochodu i przyczepy poprzez gniazdo/wtyk to jest banał.

Przyjmując jednak założenie że akumulator przyczepy miałby być ładowany podczas jazdy w trasie, na trasie będą zatrzymania i używanie rozrusznika - należy zwrócić uwagę na sprawę odseparowania akumulatora przyczepy na czas rozruchu silnika samochodu.

Nie jestem elektrykiem więc wytłumaczę to trochę obrazowo nie wnikając w szczegółowe wzory.

Jeśli nie zrobimy takiego odseparowania akumulatora przyczepy to podczas rozruchu silnika rozrusznik będzie chciał sobie pobrać prąd z obu akumulatorów naraz, czym to się skończy wiadomo - 2,5mm2 przekroju przewodów instalacji to o wiele za mało nawet na połowę potrzeb konsumpcyjnych rozrusznika.

Spotkałem się z urządzeniami, które właśnie "pilnują" w/w przypadku i łączą lub rozłączają akumulator auta i przyczepy. Łączą tylko w przypadku gdy mamy nadprodukcję prądu z alternatora natomiast rozłączają np. w momencie użycia rozrusznika.
Urządzenia które spotkałem działały na prostej zasadzie badając napięcie na inst. elektr. samochodu.

Przypuszczam że w nowoczesnych przyczepach wyposażonych we własny akumulator takowe urządzenia są zamontowane fabrycznie i wtedy bez problemów można łączyć poprzez gniazdo/wtyk z autem

Prośba zatem do Kolegów elektryków o zweryfikowanie mojego wywodu
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=6127


Temat: Akumulator w przyczepie

Ja mam pytanie , czy ktoś z forumowiczów zamieniał wtyk w przyczepie z 7 pin na 13 pin?
Ja mam w samochodzie 13 pin a wtyk przyczepy jest 7 pin ,stosuję redukcję , no niby wszystko jest OK , ale lepiej by było bez redukcji.
Tak. Niedawno przerabiałem instalację w Vectrze. Wystarczy zamienić gniazda z 7 na 13 pin, (łatwo bo poszczególne złącza są opisane na gniazdach), dołożyć dwa przewody 12V (jeden bezpośrednio z aku, drugi po kluczyku. Ja dałem jeszcze bezpieczniki i przekaźnik) oraz dwa przewody masowe. schematy są na forum
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=6127


Temat: schemat gniazda przyczepy
witam potrzebuje schemat gniazda przyczepy niemieckiego 13 pin. jesli ktos posiada to prosze o opis najlepiej z umiejscowieniem we wtyczce.
Źródło: golf3.pl/viewtopic.php?t=22953


Temat: Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...

A ja zrobiłem tak: połaczyłem równolegle dwa aku. żelowe 100 Ah i przewodami 4 mm2 podłaczylem je do 13-to pinowego gniazda zamontowanego przy dyszlu ( pin 9 i 13 ). Gdy stoję dłużej podpinam wtyczkę do gniazda i nie ingerując w układ elektryczny przyczepy mam to co przewidział konstruktor. Ładuję prostownikiem BESTER 6A bezproblemowo - choć długo- gdy stoję na campingu z elektryką. By ładować aku. w czasie jazdy wystarczy wpiąc przewody do pin10 i 11. Pozdrowienia Adam.

Adamie,

Z tego co rozczytalem ze schematu gniazda 13-pinowego wynika ze piny 13 i 9 sluza do stalego zasilania wnetrza przyczepy z aku auta natomiast 10 i 11 do zasilania aku przyczepy z aku auta ale tylko przy wlaczonym zaplonie. Jesli cos pokrecilem to prosze o poprawienie.

A zatem przy podlaczeniu do pin 13 i 9 efekt jest taki ze jak zatrzymam silnik auta to aku z przyczepy nadal "zjada prad" z aku auta i po kilktu godzinach moze sie okazac ze juz nie rusze rozrusznikiem auta ale za to bede mial swiatelko w przyczepie na kilka godzin.
To troche niebezpieczne rozwiazanie bo np. wyobrazmy sobie sytuacje gdy ktos sie zatrzymuje na obiadek na jakims parkingu i zapomina o odlaczeniu kabla laczacego auto i przyczepe - to ma problem po tym obiadku.

Czy ja dobrze rozumuje ?

A inne pytanie: skoro piny 10 i 11 zostaly z gory przewidziane do ladowania aku czy ktos sie orientuje czy moze to ladowanie odbywa sie w jakis inteligentny sposob? Chodzi mi o to czy jest tam jakies odciecie napiecia w przypadku nadmiernego naladowania ?

No i czy pod te piny do ladowania mozna by podpiac np. przetwornice 12V-220V zeby przy pracujacym aucie pobierala prad bezposrednio z alternatora a przy wylaczonym zaplonie juz tylko z aku przyczepy ?

Wielkie dzieki za wyjasnienia.

Pozdrawiam,
Mareko
Źródło: forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=223